24 квітня 2014

Чому подорожчали ліки

Люди, яким протягом останнього часу доводилось купувати ліки, з прикрістю констатували їх відчутне дорожчання. Про причини зростання цін на лікарські препарати та можливості зменшити навантаження на кишеню й без того не дуже заможних мешканців області йшлося на традиційній прес-конференції в облдержадміністрації.

Завідуюча сектором державного контролю у сфері обігу лікарських засобів та медичної продукції Державної служби з лікарських засобів у Чернігівській області Олена Мішура поінформувала журналістів про запропоновані Держлікслужбою України заходи, покликані зменшити вартість лікарських препаратів.

По-перше, запропоновано скасувати реєстрацію в Україні імпортних лікарських засобів, зареєстрованих Європейським агентством лікарських засобів у Європейському Союзі, а також перереєстрацію тих лікарських засобів, які вже перебувають в обігу в Україні. Це дозволить значно скоротити витрати виробників і, відповідно, собівартість препаратів. Адже, наприклад, тільки експертиза одного лікарського засобу, яку оплачує виробник, коштує до 83670 гривень.

По-друге, необхідно переглянути умови та кількість реклами лікарських препаратів у засобах масової інформації, оскільки це шкідливо, принаймні, з двох точок зору. З одного боку, фармацевтичні виробники закладають вартість реклами у собівартість продукції, тим самим її збільшуючи. Наприклад, тільки на телевізійну рекламу за один минулий рік фармацевтичні компанії витратили три з половиною мільярди гривень. З іншого боку, зиск від такої реклами є сумнівним. Адже при купівлі ліків споживач покладається на власні відчуття й рекламну інформацію, а не на поради лікарів-спеціалістів. Тому Держлікслужба України виступила з ініціативою заборонити або суттєво обмежити рекламу лікарських препаратів у ЗМІ.

Генеральний директор Комунального підприємства «Ліки України» Чернігівської обласної ради Сергій Варнавський запевнив, що у зростанні цін на ліки немає провини аптечної мережі. Ціни та надбавки на ліки жорстко регулюються законодавством. Оптові постачальники мають право встановити надбавки не більше 12%, а роздрібні — не більше 25%. Проте насправді, додав Сергій Дмитрович, оптовики застосовують надбавки від 3 до 5 відсотків, а роздрібні реалізатори — 18-20%.

На його переконання, зростання цін на ліки зумовлене двома основними причинами: митною вартістю та коливаннями курсу валют. І якщо із зростанням курсу долара та євро все більш-менш зрозуміло, то з вартістю імпорту лікарських препаратів виникла юридична колізія.

В останні дні березня Верховна Рада України розглянула й прийняла закон «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні». Відповідно до цього закону при розмитненні товарів медичного призначення мала би застосовуватись ставка у 7%. Але в цьому законі її встановили, а відповідних змін до митного законодавства водночас не внесли. Тож постачальники лікарських препаратів мали би сплатити до державної скарбниці 20% (як того вимагало митне законодавство), а потім чекати від держави повернення 13%. Зважаючи на кризу в країні, очікувати імпортери не бажали, тому або закладали ці кошти у вартість фармацевтичної продукції, або призупиняли її постачання до кращих часів. Така ситуація зрештою призвела до того, що з українських аптек зникли деякі препарати. Особливо відчутним став дефіцит певних видів імпортного інсуліну. Проте вже найближчим часом це становище має виправитися, адже 19 квітня потрібні зміни до закону були прийняті.

Як запевнила начальник відділу лікувально-профілактичної допомоги Управління охорони здоров’я Чернігівської облдержадміністрації Галина Лисенко, для надання швидкої та екстреної медичної допомоги в області достатньо лікарських препаратів, придбаних заздалегідь, до здорожчання. Відповідаючи на запитання про відпуск ліків за пільговими рецептами, Галина Лисенко зауважила, що, на жаль, не у всіх районних бюджетах передбачено кошти на це. Наприклад, у Ріпкинському та Куликівському районах такий рядок у бюджеті відсутній зовсім, а у Талалаївському, Бобровицькому та Срібнянському районах на ці цілі передбачено по сто гривень на рік.

Наприкінці розмови Олена Мішура повідомила, що в області не було виявлено жодного випадку реалізації фальсифікованих ліків, проте у дев’яти випадках було викрито продаж неякісних фармпрепаратів. А завідувач сектору Державної інспекції України з контролю за цінами у Чернігівській області Віра Оношко запевнила, що торговельні надбавки на лікарські препарати в аптеках області не перевищують встановлених законодавством меж.


Департамент інформаційної діяльності
та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації

Додаток 2

Питання приєднання до інженерних мереж природних монополій потребує подальшого державного врегулювання

Питання захисту прав споживачів у сфері електроенергетики і газовому комплексі та приєднання до електромереж на сьогодні є дуже актуальними і життєво важливими. Його врегулювання потребує чимало зусиль як з боку держави, так і контролюючих органів, підприємців та громадськості. Про це зазначив завідувач сектору НКРЕ у Чернігівській області Олександр Тимошенко 22 квітня під час традиційного брифінгу для представників засобів масової інформації області.

За його словами, захистом прав споживачів на ринку, що перебуває у стані природної монополії у сферах енергетики, теплопостачання та нафтогазовому комплексі опікується Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (НКРЕ). Значна кількість скарг, що надходять від населення до сектору по газопостачанню, стосується врегулювання конфліктів ПАТ "Чернігівгаз", пов’язаних з пошкодженням споживачами пломб, самовільного відновлення газопостачання, встановлення приладів обліку, оплатою заборгованості, відключення від газової мережі тощо. Скарги по електропостачанню переважно торкаються підключення або відключення споживачів та порядку взаємодії з обленерго при новому підключенні.

Проте особливо гострим на сьогодні залишається питання приєднання до електро та газомереж, адже донедавна це питання не регулювалося державою. Енергопостачальник створював безліч перепон на шляху офіційного приєднання. Це і затягування термінів, висунення додаткових, нічим не передбачених умов, нічим не обґрунтоване невиконання своїх обов'язків.

З червня минулого року з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо плати за приєднання до мереж суб'єктів природних монополій», який набрав чинності з 1 січня 2014 р. ситуація дещо покращилась. Як результат, маємо 650 стандартних приєднань, здійснених в області у 2013 році. Ставка плати з приєднання до електромереж зменшилися на 5% і в середньому по області становить близько 900 грн., а до газових мереж - 6880 грн. Також постановою НКРЕ від 20 березня поточного року передбачається поступове зниження плати за приєднання до електромереж на 20%.

Водночас НКРЕ не може самостійно врегулювати це питання, адже, за словами Олександра Тимошенка, експертизу технічних вимог готує Держенергонагляд, будівельно-кошторисну документацію – енергопостачальне підприємство, воно, доречі, і встановлює терміни підключення.

На сьогодні вже розроблено проект постанови про затвердження правил та розрахунків плати за приєднання до електромереж. Свої пропозиції до вищезгаданих постанов можуть вносити підприємці, контролюючі органи та населення.

У минулому році, за словами голови Чернігівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Анатолія Свириденка, за результатами планових перевірок суб’єктів природних монополій, зокрема, ПАТ «Чернігівгаз» та ПАТ«Обленерго» були виявлені суттєві порушення: як видачі технічних умов приєднання до мереж, встановлення необґрунтованих цін на послуги з їх виготовлення, так і включення до них вимог, які не є необхідними для забезпечення приєднання до мережі. Штрафні санкції для ПАТ «Обленерго» склали близько 400 тис. грн., а для ПАТ «Чернігівгаз» – 70 тис. грн.

Він також підкреслив, що дане питання перебуватиме під постійним контролем територіального відділення, адже через монопольне становище енергопостачальних підприємств та недосконалість нормативно-правової бази воно потребує подальшого регулювання.


Департамент інформаційної діяльності
та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації

Додаток 3

Соціально-економічна ситуація в області: за матеріалами щотижневого брифінгу

Щодо ходу весняно-польових робіт

Станом на 22 квітня загалом в області посіяно близько 372 тисяч гектарів ярих культури (складає 43 % до загального прогнозу). У Куликівському, Щорському та Ічнянському районах — найвищі темпи посівної.

Щодо стану фінансування виплати пенсій у квітні

Станом на 18 квітня профінансовано коштів для виплати пенсій за квітень п. р. у сумі 443,5 мільйонів гривень, що становить 83,9% місячної потреби.

Щодо грошової допомоги ветеранам війни у травні ц. р.

Постановою КМУ від 16.04.2014 №102 встановлено розмір виплати грошової допомоги ветеранам війни та особам, на яких поширюється дія Законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та «Про жертви нацистських переслідувань». Цього року разову грошову допомогу до 5 травня 2014 року отримають 62 510 ветеранів війни всіх груп та категорій. Найвищий розмір виплат — інвалідам І групи (2 575 грн). Загалом, у 2014 році планується виділити для здійснення виплат майже 32 млн грн.

Щодо сімей, які виїхали з Автономної Республіки Крим та м. Севастополь

Станом на 17 квітня до органів влади звернулися за допомогою 226 осіб (126 сімей). Фактичну допомогу отримали 120 осіб (соціальний захист, освіта, тимчасове житло тощо), решта питань знаходиться у стадії вирішення та знаходиться на контролі ОДА.

Щодо діяльності Державної служби з лікарських засобів у області

В області здійснюють діяльність з обігу лікарських засобів 130 суб’єктів господарювання (126 займаються роздрібною торгівлею готовими лікарськими засобами, 7 мають ліцензії на виготовлення лікарських засобів в умовах аптеки, загалом це 413 діючих філій). Діючі ліцензії з оптової торгівлі лікарськими засобами мають 3 суб’єкти господарювання.

За І квартал п. р. спеціалістами Служби було проведено 32 перевірки суб’єктів господарювання щодо контролю якості лікарських засобів, після чого Лабораторією Державної служби було проаналізовано 261 серія лікарських засобів — з них було надано 9 висновків з негативним результатом, що становить 3,4 % від загальної кількості.

Щодо скорочення граничної чисельності працівників місцевих державних адміністрацій

Постановою КМУ від 25.03.2014 № 91 затверджена гранична чисельність працівників місцевих державних адміністрацій, зокрема Чернігівської облдержадміністрації — 652 працівників (у т.ч. апарату — 98), райдержадміністрацій — 2106(у т.ч. апаратів — 570).

Враховуючи діючу штатну чисельність посад, в структурних підрозділах облдержадміністрації необхідно скоротити 54,5 посад, в апараті — 11. У структурних підрозділах райдержадміністрацій скорочується 122 посади, в апаратах — 23,5. В першу чергу скорочуватимуться вакантні посади.

З метою аналізу існуючої структури місцевих державних адміністрацій області та внесення пропозицій щодо її удосконалення, підвищення ефективності та результативності роботи та проведення скорочення чисельності штатних одиниць, розпорядженням голови облдержадміністрації від 11.04.2014 №157 утворена робоча група щодо вдосконалення структури та штатної чисельності працівників апарату та структурних підрозділів облдержадміністрації. Наразі робота зазначеної робочої групи триває.


Департамент інформаційної діяльності 
та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації


Переглядів:134