Сім’я та гендерна політика

 

 

"Долаємо гендерні стереотипи разом"

Начальником відділу сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради Оленою Чабак проведено тренінги для педагогічних працівників та працівниць Прилуцького ліцею №5 імені В.А.Затолокіна та ліцеїв №№6, 7 на тему: "Долаємо гендерні стереотипи разом". Учасники за допомогою тренерки мали сформувати основні принципи культури гендерної рівності, негативного ставлення до гендерних стереотипів та дискримінації за ознакою статі. Розуміння педагогами значення своєї ролі у вихованні дітей є основою формування у свідомості учнів принципів дотримання гендерної рівності.


Тренінги проводяться у рамках проекту "Попередження гендерно зумовленого насильства, торгівлі людьми та порушення прав дитини", що реалізується ГО "Ла Страда-Україна" за підтримки донорської організації "Хліб для світу".

 

Низка тренінгів для педагогів ліцею №1

Начальником відділу сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради Оленою Чабак проведено тренінги для педагогічних працівників та працівниць ліцею №1 імені Георгія Вороного та ліцею №3 імені Сергія Гордійовича Шовкуна на тему: "Долаємо гендерні стереотипи разом". Основна метою є формування у педагогічних працівників культури гендерної рівності, негативного ставлення до гендерних стереотипів та дискримінації за ознакою статі.

Тренінги проводяться у рамках проекту "Попередження гендерно зумовленого насильства, торгівлі людьми та порушення прав дитини", що реалізується ГО "Ла Страда-Україна" за підтримки донорської організації "Хліб для світу".

 

 

"Долаємо гендерні стереотипи разом!"

Начальником відділу сім'ї, молоді та спорту міської ради Оленою Чабак 18 січня провела тренінг "Долаємо гендерні стереотипи разом" для педагогічних працівників Прилуцького ліцею №3.

 

 

Запрошуємо жінок Чернігівщини на освітні тренінги у м.Прилуки з 6-го по 8-ме грудня!

Бажаєте активно сприяти ініціативам, які впливають на суспільство? Відчуваєте в собі потенціал лідерки або підприємиці? Хочете убезпечити себе і своє оточення від будь-яких проявів насильства? Зацікавлені почути досвід експертів та знайти нових партнерів?

? Долучайтеся до тренінгів для жінок:

- 06 грудня 2023 - «Жінка в бізнесі. Гранти для бізнесу»

- 07 грудня 2023 - «Жіноче лідерство. Партнерство»

- 06, 07 або 08 грудня 2023 - «Жіноча сила: як запобігти будь-яким проявам насильства та експлуатації»

Реєстрація за посиланням: https://forms.gle/m6QjVSKBuQ835UZj8

? Що ви отримаєте від навчання у нас?

1️⃣ Безоплатна участь у тренінгах

3️⃣ Компенсація витрат на проїзд і харчування

❓ Тренінги будуть відбуватися у м.Прилуки. Організатори повідомлять учасників про точну локацію після реєстрації та підкажуть як дістатися місця призначення.

? Кого запрошуємо до навчання?

Ми запрошуємо жительок Чернігівщини, які шукають нові інструменти саморозвитку, бажають відкрити чи вдосконалити власний бізнес чи громаду.

Розвиваємо лідерські та підприємницькі якості, навички самодопомоги та самозахисту! ?

Проєкт «Створення міжрегіонального хабу підтримки жіночих ініціатив для допомоги незахищеним верствам населення у північно-східних областях України» реалізує Джерело надії України / Spring of Hope. Ukraine / SOH.UA у партнерстві з Агенція сталого розвитку міста та Благодійна організація Hitex, за фінансової підтримки Гуманітарного фонду для України / UHF.

Даний проєкт можливий завдяки стратегічному партнерству ГО «Джерело надії України» (м.Вінниця), ГО «Агенція сталого розвитку міста» (м.Рівне), БО БФ «Хай Тех» (м.Суми) на національному рівні.

Управління ООН з координації гуманітарних справ / OCHA Ukraine

#UHF #UkraineHumanitarianFund #Ukraine #HumanitarianAID #InvestInHumanity #ДопомогаПостраждалим #ПростірПідтримкиІніціатив #Сумщина #Харківщина #Чернігівщина #ГНЗ #GBV #PSEA

 

Дводенна стратегічна сесія для Ради з питань ВПО

Відбулася дводенна стратегічна сесія для Ради з питань ВПО при Прилуцькій міській раді за підтримки БО "БФ "Стабілізейшен Суппорт Сервісез".
На заході члени Ради працювали над стратегічним планом та напрямками діяльності. Стратегічна сесія спрямована на підвищення організаційного розвитку Ради.
Підтримка Рад з питань ВПО відбувається в межах проєкту «Підтримка спроможності системи соціального захисту населення щодо реєстрації внутрішньо переміщених осіб», що реалізується Благодійною організацією «Благодійний фонд «Стабілізейшен Суппорт Сервісез» за підтримки Агентства ООН у справах біженців (УВКБ ООН).

 
 
 
 

 

Відбувся тренінг з питань надання допомоги постраждалим від домашнього

та гендерно зумовленого насильства

У рамках продовження співпраці відповідно до Програми гуманітарного реагування UNFPA, Фонду ООН у галузі народонаселення, за підтримки Фінляндії начальниця відділу сім'ї, молоді та спорту міської ради Олена Чабак пройшла тренінг з питань надання допомоги постраждалим від домашнього та гендерно зумовленого насильства. Щиро дякуємо міжнародним організаціям за співпрацю у розбудові системи запобігання та протидії домашньому насильству в Україні.

 

За сприяння відділу сім'ї, молоді та споту міської ради ГО «ЕЛЕОС-Україна» проведено зустріч у формі фокус-групового опитування «Яку професію мені як жінці-ВПО варто здобути, щоб прогодувати сім'ю?». Захід спрямовано на з’ясування потреб жінок-ВПО та місцевих мешканок м.Прилуки, які втратили роботу, з метою перепідготовки для здобуття професії та можливості забезпечення себе та життєдіяльності власної сім’ї через події в Україні.

Фокус-опитування проведено в рамках проєкту «Розширення економічних можливостей жінок-ВПО в Україні», що реалізується завдяки підтримці Благодійної організації «Благодійний Фонд «Міжнародна православна благодійна організація (IOCC-Україна)».

Проєкт спрямовано на підтримку 55 жінок ВПО в Чернігівській області в опануванні нової професії / перекваліфікації тощо, які отримають можливість навчання / перекваліфікації за тими спеціальностями, які їх цікавлять з майбутньою можливістю працевлаштування.

 

Засідання Міжвідомчої ради з питань сім'ї, ґендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання насильству в сім’ї та протидії торгівл

З метою удосконалення міжвідомчої взаємодії суб'єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії насильству, відбулося засідання Міжвідомчої ради з питань сім'ї, ґендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання насильству в сім’ї та протидії торгівлі людьми.

До порядку денного було включено питання щодо протидії торгівлі людьми під час воєнного стану в державі, виклики та ризики сьогодення, ситуація щодо рівня насильства в місті у 2023 році, враховуючи повномасштабне вторгнення росії, також розглянуто питання роботи первинної медичної ланки в системі протидії поширенню ВІЛ/СНІД та інших соціально-небезпецних хвороб та робота кабінету "Довіра" КНП "Прилуцька центральна міська лікарня" щодо профілактики ВІЛ/СНІДу.

 
 
 
Відділ сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради

 

 

Пільги на комунальні послуги багатодітним сім’ям

Багатодітні сім’ї мають право на пільги з оплати житлово-комунальних послуг (стаття 13 Закону України “Про охорону дитинства”).

На які послуги надаються пільги 

Родинам, які виховують трьох і більше дітей, надається 50-відсоткова знижка

  • на оплату житла в межах норм, передбачених законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожного члена сім’ї, який постійно проживає в жилому приміщенні (будинку), та додатково 10,5 кв. метра на сім’ю);

  • на користування комунальними послугами (газопостачання, електропостачання та інші послуги) та на вартість скрапленого балонного газу для побутових потреб (в межах норм та соціальних нормативів, визначених Кабінетом Міністрів України);

  •  на вартість палива (у разі якщо відповідні будинки не мають центрального опалення).

Пільги надаються багатодітним сім’ям незалежно від виду житла та форми власності на нього.

Призначається пільга на 12 місяців з місяця, коли таке право виникає.

Важливо! 

Зазначена пільга може бути надана за умови, що розмір середньомісячного сукупного доходу сім’ї за попередні шість місяців, виходячи з розрахунку на одного члена сім’ї, не перевищує розміру доходу, який дає право на отримання податкової соціальної пільги (у 2023 році це 3760 грн).

Які документи подати

Документом, що підтверджує право багатодітної сім’ї на отримання пільг, є відповідне посвідчення. На його підставі багатодітна родина включається до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги.

Багатодітним сім’ям, інформація про яких є в Реєстрі, пільга з оплати житлово-комунальних послуг оформляється на підставі:

  • заяви про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу;

  • декларації про доходи сім’ї пільговика; 

  • довідки про наявність у житловому приміщенні пічного опалення та / або кухонного вогнища на твердому паливі (у разі оформлення пільги на придбання твердого палива і скрапленого газу).

У разі звернення за наданням пільги не за зареєстрованим, а за фактичним місцем проживання, до заяви додаються документи, що підтверджують факт проживання пільговика та членів його сім’ї за фактичною адресою (довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, договір оренди житла тощо).

Як звернутися

Подати необхідні документи до Фонду можна в один із способів:

  • особисто, звернувшись до обраного сервісного центру Пенсійного фонду України або до уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідних територіальних громад, центрів надання адміністративних послуг;

  • поштою, на адресу органу Фонду;

  • online – через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, мобільний застосунок Пенсійний фонд чи через портал Дія.

За інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області

 

 

Тато, мама, я — спортивна сім'я

13 травня 2023 року на міському стадіоні “Супутник” відбулися традиційні змагання “Тато, мама, я — спортивна сім'я” у рамках відзначення Міжнародного дня сім'ї. У змаганнях взяли участь вісім наспортивніших родин міста. Змагання проходили в дружній, емоційній атмосфері та подарували масу позитиву не тільки учасникам змагань, а й вболівальникам. Дякуємо родинам Євтушенко, Серідко, Федоренко, Маценко, Копотієнко, Лащенко, Стрекозових та Мачульних за активну участь. Завдяки таким заходам з’являється можливість для батьків та дітей, окрім того, щоб бути спортивними та здоровими, більше об’єднатися між собою як одна команда, вчитися допомагати один одному, розуміти, підтримувати один одного і досягати разом перемоги.

Усі учасники змагань нагороджені солодощами та футбольними м'ячами для активного дозвілля своїх сімей, а переможці та призери змагань нагороджені грамотами та медалями відповідних ступенів. Ними стали:

І місця — родина Мачульних;

ІІ місце — родина Стрекозових;

ІІІ місце — родина Лащенко.

Відділ сім'ї, молоді та спорту міської ради

 

Консультації у рамках акції "Жінки, знайте свої права"

У рамках щорічної регіональної інформаційно-просвітницької акції "Жінки, знайте свої права" у Прилуцькій філії Чернігівського обласного центру зайнятості проведено проведено захід у форматі групової консультації осіб, які перебувають на обліку центру.

Практичні консультації були надані юрисконсультом центру зайнятості Оксаною Ткаченко, начальником відділу сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради Оленою Чабак та головним спеціалістом відділу методології та контролю за використанням даних інформаційних систем та електронних ресурсів Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області Аллою Бурлакою.

Усі присутні висловили впевненість, що подальша співпраця буде корисною та плідною.

Відділ сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради

 

Жінки, знайте свої права!

У рамках щорічної регіональної інформаційно-просвітницької акції "Жінки, знайте свої права" у Прилуцькому закладі дошкільної освіти №2 відділом сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради проведено тренінг "Яка вона сучасна жінка?". Жінка-воїн, жінка-берегиня роду, жінка-богиня, жінка-всесвіт. Учасниці тренінгу змогли зануритися у образ жінки сьогодення й приміряти його на себе.

Жінки в українському суспільстві мають рівні з чоловіками конституційні права в економічній, політичній, культурній та соціальній сферах, а також у сім'ї. Хоча лише у 14 країнах світу жінки мають рівні права з чоловіками.

А втім, фактично українські жінки страждають від гендерної нерівності. Зокрема, отримують нижчі від чоловіків зарплати й мають обмежені можливості кар'єрного росту; жінки становлять більшість із 45% населення України, що страждає від насилля, - фізичного, сексуального, психологічного.

На щастя, сучасний світ руйнує стереотипи, і жінки поступово відновлюють свої права. В Україні чинне законодавство ґарантує чоловікам та жінкам рівні права та можливості. Але наскільки вони реально допомагають жінкам відчути себе рівними в політичній, соціальній, культурній, економічній сфері та в повсякденному житті – питання риторичне.

 

Відділ сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради

 

 

Начальниця відділу сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради Олена Чабак взяла участь у засіданні обласної робочої групи з питань координації гуманітарної відповіді на гендерно зумовлене насильство.

На засіданні розглянуто питання про основні цілі та задачі обласної робочої групи з питань координації гуманітарної відповіді на гендерно зумовлене насильство, стан протидії домашньому насильству у Чернігівській області, ключові пріоритети національного Саб-кластера з питань гендерно зумовленого насильства на 2022/2023 роки, шкалу виявлення гуманітарних потреб та заходи із запобігання та протидії гендерно зумовленого насильства.

Відділ сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради

 

Безоплатна правова допомога в умовах воєнного стану

Особам, які у зв’язку з війною постраждали від насильства, зокрема сексуального, та на виконання підписаної Рамкової програми співробітництва між Урядом України та ООН щодо запобігання та протидії сексуальному насильству, пов’язаному з конфліктом, можуть отримати безоплатну правову допомогу в умовах воєнного стану онлайн:

  • за Єдиним контактним номером системи надання безоплатної правової допомоги – 0 800 213 103. За цим номером надаються консультації та роз’яснення з правових питань, додаткові відомості про надання безоплатної правової допомоги тощо. Дзвінки зі стаціонарних та мобільних телефонів у межах України безкоштовні; номер для дзвінків з-за кордону:

+38 (044) 363 10 41 (вартість дзвінка з-за кордону за тарифами вашого оператора зв’язку);

  • у мобільних застосунках «Безоплатна правова допомога»:

https://bit.ly/3hwwgqR або «Твоє право»: https://bit.ly/3iorbkE;

http://legalaid.gov.ua/viber.html ;

  • у кабінеті клієнта на сайті системи надання безоплатної правової допомоги: https://cabinet.legalaid.gov.ua/ ;

  • від домашнього насильства та свідки можуть отримати онлайн- консультацію юристів щодо захисту своїх прав, написавши у Телеграм-чат

«Правова допомога протидії насильству»: https://t.me/Non_Violence_Bot ;

  • правові консультації також можна переглянути на довідково- інформаційній платформі правових консультацій «WikiLegalAid», що розміщена за адресою: https://wiki.legalaid.gov.ua.

Для отримання безоплатної правової допомоги в умовах воєнного стану офлайн необхідно звернутися до бюро правової допомоги місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: https://bit.ly/bpd_buro.

 

Відділ сім'ї, молоді та спорту

Прилуцької міської ради

 

 

Сухі дитячі суміші для дітей пільгових категорій

Завдячуючи Чернігівському обласному молодіжному центру у співпраці зі СпівДією Хаб Чернігів, відділ сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради отримав сухі молочні суміші для дітей пільгових категорій віком 0-6 та 6-12 місяців, які можна отримати за адресою: вул.Київська, 281 А, каб №66.

Відділ сім'ї, молоді та спорту

Прилуцької міської ради

 

Відділ сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради продовжує допомагати вимушено переміщеним сім'ям. Дякуємо всім мешканцям міста Прилуки, які приносять до відділу одяг, іграшки, взуття, засоби гігієни, консервацію, продукти харчування, які далі передаються тим хто цього потребує. Робити добрі справи легко, достатньо лише мати добре серце!!!

Відділ сім'ї, молоді та спорту

Прилуцької міської ради

 

Багатодітні сім’ї, у яких виховується п'ятеро і більше дітей, у військовий час потребують особливої уваги.

Сьогодні до нашого міста завітала голова Всеукраїнської Ліги українських жінок, перший заступник голови Національної ради жінок України, Марія Петрова, та представники Збройних Сил України, які спільно з Благодійний фонд Карітас Київ змогли черговий раз допомогти тим, хто цього потребує. Для зазначеної категорії сімей представники привезли набори продуктів харчування, засобів гігієни та миючих засобів.

Дуже приємно побачити радість в очах діточок та їхніх батьків.

Робимо добро разом!

https://www.facebook.com/leagueUkrainianWomens/

ВЛУЖ Всеукраїнська Ліга Українських Жінок

 

 

Додаткова допомога від Міжнародного надзвичайного фонду допомоги дітям при Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ)

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2022 року № 505 Міністерство соціальної політики спільно з Міжнародним надзвичайним фондом допомоги дітям при Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ) здійснюють реалізацію проекту щодо додаткових заходів соціальної підтримки найбільш вразливих категорій населення.

У рамках реалізації проекту надається виплата додаткової грошової допомоги за рахунок коштів ЮНІСЕФ.

Подати документи мають право :

- сім’ї, до складу яких входять троє і більше дітей, з яких хоча б одна дитина не досягла двох років;

- сім’ї, до складу яких входять двоє і більше дітей, з яких не менш як одна дитина має інвалідність.

Виплата даної допомоги здійснюється додатково незалежно від отримання особами інших видів допомоги.

Для отримання допомоги один з повнолітніх членів сім’ї подає заявку шляхом заповнення форми на офіційному веб-сайті ЮНІСЕФ (register.unicef.org ).

 

Засідання Міжвідомчої ради з питань сім'ї,  ґендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання насильству в сім’ї та протидії торгівлі людьми
 
 

З метою удосконалення міжвідомчої взаємодії суб'єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії насильству, керуючись Законом України "Про запобігання та протидію домашньому насильству" та постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 № 658 "Про затвердження Порядку взаємодії суб'єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі",

10 листопада у сесійній залі Прилуцької міської ради відбулося розширене засідання Міжвідомчої ради з питань сім'ї, ґендерної рівності, демографічного розвитку, запобігання насильству в сім’ї та протидії торгівлі людьми.

 
 

До порядку денного було включено питання щодо удосконалення міжвідомчої взаємодії суб'єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії насильству, рівня насильства в місті та профілактики даного питання, роботи мобільної бригади соціально-психологічної допомоги особам, які постраждали від домашнього насильства, питання щодо булінгу, безпеки дітей у місті.

Також на засіданні було наголошено про важливість проведення в місті заходів у рамках проведення Всеукраїнської інформаційної кампанії "16 днів проти насильства" та виконання рішення Ради національної безпеки і оборони України від 26.08.2021 "Про Стратегію кібербезпеки України", зокрема, проведення масштабної інформаційної кампанії "Місяць цифрової грамотності".

 

Начальник відділу сім'ї, молоді та спорту Прилуцької міської ради, Олена Опанасенко

 

 

Про присвоєння почесного звання України “Мати-героїня”

Виконавчий комітет міської ради 27 квітня 2021 року вирішив внести подання до Чернігівської обласної державної адміністрації про присвоєння почесного звання України "Мати-героїня" багатодітній матері, Орищенко Наталії Олексіївні, яка народила та виховує семеро дітей.

Документи на подання відповідають вимогам Положення про почесне звання України "Мати-героїня", Конвенції ООН про права дитини, Указу Президента України від 02.07.2016 №284/2016 "Про внесення змін до Положення про почесні звання України", листів Департаменту сім'ї, молоді та спорту Чернігівської облдержадміністрації від 08.09.2016 №01-40/1397 "Про присвоєння почесного звання "Мати-героїня" та 04.10.2017 №01-40/1808 "Щодо оформлення документів для присвоєння почесного звання України "Мати-героїня" про нагородження державними нагородами України.

Начальник відділу сім'ї, молоді та спорту міської ради Олена ОПАНАСЕНКО

 

 

 

 

Сім’я та гендерна політика

Процес забезпечення рівних прав та можливостей як чоловіків так і жінок — невід’ємна складова у формуванні справжньої європейської спільноти.
Сім’я як спільність людей, пов’язаних подружніми стосунками, взаєминами батьків і дітей, веденням домогосподарства, існує як первинний осередок суспільства з важливими соціальними функціями й посідає особливе місце в житті кожної людини. Сім’я є унікальним соціальним інститутом, посередником між особистістю і суспільством, через неї з покоління в покоління передаються головні цінності, у першу чергу моральні.
Родина є могутнім джерелом культурного, морального та духовного оновлення як суспільства в цілому, так і конкретної особистості.
Шлюбно-сімейні відносини та родинні традиції – досить складна і своєрідна сфера життя, суспільний інтерес до неї завжди був стійким і масовим. Пояснюється це тією великою роллю, яку сім’я відіграє в соціальному житті, в особистому щасті кожної людини.
Дослідження свідчать, що проблеми шлюбу і сім’ї та збереження родинних традицій зараз є першочерговими в оздоровленні суспільства. Їх можна вирішити лише на підставі економічного і духовного оздоровлення країни.
Сьогодні в умовах докорінних змін в українському суспільстві при проведенні соціальної політики необхідно враховувати тенденції розвитку сімейно-шлюбних відносин, зміни соціально-рольового статусу чоловіка і жінки в сім’ї, відсутність гендерного паритету в родині. Серед них можна зазначити такі:
– сім’я продовжує існувати та зберігати певний авторитет у багатьох людей,
незважаючи на кризові явища, які в ній відбуваються;
– сім’я стає більш демократичною, рівноправною, змінюються ролі подружжя;
– спостерігається лібералізація у статевих стосунках; зростає кількість дітей, які народжені поза шлюбом, які покинуті;
– на фоні ломки звичних соціальних цінностей сьогодні непомірно зростає гедонізм та індивідуалізм, особливо серед молодого покоління, що створює безпосередню загрозу інституту сім’ї, яка заснована на шлюбі;
– спостерігається укладання шлюбу за шлюбним договором. Можна припустити, що це явище буде набувати поширення у зв’язку зі зростанням соціальної диференціації суспільства;
– знижується шлюбний вік; ті хто бере шлюб, менш підготовлені до сімейного життя в моральному та матеріальному планах;
– скорочується дітонароджуваність;
– зростає нетривалість шлюбу і нестабільність соціального інституту сім’ї;
– держава формально затвердила цивільний шлюб, тим самим поставивши себе на дуже небезпечний шлях, який вже пройшли деякі європейські країни (яскравий приклад – Голландія).
Як наслідок – старіння населення, недостатня народжуваність, погіршення репродуктивного здоров’я, „фемінізація бідності”, домашнє насильство, правова незахищеність членів сім’ї.
Організація та впорядкування українського суспільства на демократичних засадах потребують нового змісту всієї системи соціальних норм, що регулюють сучасні суспільні відносини, а також удосконалення тих із них, що історично себе виправдали. А для цього варто звернутися до історичних відомостей про роль і місце чоловіка та жінки в українському суспільстві на різних етапах становлення і розвитку української держави.
Не можна недооцінювати елементів гендерної культури недалекого минулого в житті сучасної української сім’ї, зокрема часів тоталітарного режиму, яка відображається на сімейному укладі та характері харчової поведінки. Так, головним елементом традиційного культурного ідеалу гендерних стосунків радянських часів була ідея більш високого статусу чоловіків у сім’ї та суспільстві, як і ідея про основну відповідальність жінки (рівноправної з чоловіком працівниці) за дітей і за роль домогосподарки. Водночас із боку держави гарантувалися певні умови догляду за дітьми.

Отже, ідеал гендерних стосунків в сім’ї того часу можна класифікувати як досить суперечливе поєднання різних моделей. В умовах повної трудової зайнятості жінки, зокрема міської, вплив наведеного гендерного укладу зумовлював такі зрушення у сфері організації харчування: 1) поступове “приміряння” чоловіками ролі організатора харчування в родині, що в основному виявлялося у набутті досвіду приготування нескладних страв: 2) визнання доцільності введення в сімейне меню страв швидкої кухні (напівфабрикати) і доречності відвідування закладів громадського харчування; 3) орієнтація у підготовці меню не лише на смакові уподобання голови сім’ї, а й інших його членів.
Думається, що сучасні прийоми організації харчування в українській сім’ї реалізуються на тлі низки моделей гендерних укладів. Вони мають яскраво традиційний характер. Важливим чинником дедалі відчутнішою традиціоналізації гендерного укладу в українській родині є значний відсоток безробітних серед українських жінок. Тож, з одного боку традиційний стиль харчування, який, попри соціально-економічні трансформації останнього століття, виявився достатньо збереженим, сприяє кращій адаптації українських родин в умовах існуючого рівня життя. Проте, з іншого боку, традиційний статево-віковий розподіл праці в організації харчування, яка є однією з пріоритетних сфер життєдіяльності сімей, не завжди підносить статус жінки на належний рівень. Він може навіть гальмувати розвиток структури сучасної української сім’ї, сприяти відродженню таких аспектів її укладу, які вже стали здобутками далекого минулого.
Перспективи розвитку країни залежать від того, наскільки вільно жінка може скористатися наданими їй правами та умовами в громадсько-політичному житті, царині освіти, науки і культури, наскільки рівноправною буде її кар’єра на ринку праці, наскільки буде враховано її голос у питаннях планування сім’ї, як забезпечуватиметься охорона її здоров’я та материнства.
Важливу роль у багатьох життєвотворчих процесах реалізації гендерної політики держав світу відіграє формування гендерної рівності жінок і чоловіків.
Запровадження політики гендерної рівності стає в Україні також однією з важливих передумов розбудови громадського суспільства. Невипадково на саміті тисячоліття ООН однією з цілей розвитку тисячоліття, утверджених і
Україною, було прийняття гендерної рівності та надання більших повноважень жінкам.
Гендерний підхід ґрунтується на ідеї про те, що важливими є не біологічні або фізичні відмінності між чоловіками і жінками, а те культурне і соціальне значення, яке суспільство надає цим відмінностям.
Слово “гендер” походить з англійського gender – рід, найчастіше граматичний рід. Це поняття було введене до наукового обігу психологом Робертом Столлером у 1968 р. Вивчаючи в Каліфорнійському університеті психологію, він зрозумів, що легше хірургічним шляхом змінити стать людини, аніж психічним – її гендерну ідентичність. Тому цей термін використовується в соціальних науках для відображення важливого соціокультурного аспекту статевої належності людини.
Становище чоловіка і жінки в соціумі залежить від прийняття в даному середовищі стереотипів поведінки, від традиційних для даного суспільства культурних, психологічних і соціальних стандартів.
У сфері суспільно-політичного життя України реальним стало зрушення в електоральній поведінці жінок: здебільшого їх не задовольняє попередня пасивна роль. Вони починають активно цікавитись політикою та економікою, зростає жіночий рух. Загострення економічної кризи спричинило зростання інтересу жінок до західних тенденцій, підвищується феміністична свідомість. Виникнення нового ставлення до жінки в суспільстві, зародження нової жіночої свідомості, поява жінок нового типу – усі ці ознаки суспільної емансипації не залишилися непоміченими в Україні. Тому актуальною проблемою сьогодення є проблема розвитку професійної кар’єри жінки-лідера.
Найчастіше першою інституцією формування професійної кар’єри жінки в суспільстві є материнська школа – сім’я. Адже серед усіх геніальних винаходів людства одне з провідних місць займає сім’я, родина. Сім’я – то святий вузол, яким пов’язуються люди в суспільстві, життєвий осередок, що приводить майбутню жінку на світ божий, плекає найвищу цінність людства – дітей.
Сім’я – найбільша вихователька підростаючих поколінь за всіх часів. Завдяки їй постала і розвинулась народна педагогіка як складова педагогічної науки, теорії і практики родинно-суспільного виховання. Роль сім’ї у вихованні,
становленні жінки-лідера надзвичайно велика. Адже “ родинне виховання” формує в неї риси характеру, відтворює і розвиває генетичний фонд особистості, є джерелом жіночості, самоутвердження, вихованості та шани і поваги до тих, хто дав життя. Коли в повній мірі діятиме українська родинна педагогіка в Україні, зміцніє і думка про створення концепції творення професійної кар’єри жінки в нашій державі.
Результати соціально-психологічних досліджень показують, що жінки не менш,
ніж чоловіки, зацікавлені в просуванні по службі та підвищенні свого освітнього
рівня, орієнтовані на престиж, заробітну платню, мають не менше почуття
відповідальності. Але відомим є й той факт, що жіночій кар’єрі об’єктивно заважає
природна, біологічна роль жінки, яка пов’язана з необхідністю поєднання
професійних, подружніх та материнських функцій.
Серед соціально-психологічних чинників, що стимулюють кар’єру жінки,
виділяють:
1) гендерний розподіл у професійній організації;
2) надмірно високу вмотивованість;
3) підвищену емоційність, загострене відчуття помилок та невдач;
4) страх успіху та невпевненість у собі, які стримують ризик і заважають
творчо вирішувати ділові та управлінські завдання.
Професійна кар’єра жінки має свою специфіку і особливості, але це не означає, що кар’єра чоловіка більш вдала. Адже протягом усієї професійної діяльності жінки змушені долати труднощі, обумовлені гендерними стереотипними уявленнями. Технологія становлення жінок професіоналів набагато складніша, ніж чоловіків, незважаючи на те, що жінки мають усі необхідні для професійної кар'єри якості. Жінки, порівняно з чоловіками, хворобливіше переживають помилки і
критичні зауваження, гостріше реагують на неповагу до себе вищого керівництва, менш схильні до ризику, більш пасивні.
Жінка-лідер часто демонстративно ігнорує і навіть протистоїть можливому співробітництву з чоловіками. Проте проблема найбільш повної реалізації власних здібностей у досягненні життєвих цілей може бути вирішеною лише спільними зусиллями з чоловіком.
Визначення гендерного паритету є вагомим чинником формування професійної кар’єри жінки в суспільстві і дає можливість відкривати не лише нові тенденції для аналізу гендерного підходу до проблеми утвердження жінки в соціумі, але й визначити цю проблему як принципово нову теорію, прийняття якої може означати зміну ціннісних орієнтацій та перегляд багатьох звичних уявлень та істин. Демократичні суспільства повинні надавати чоловікам і жінкам однаковою мірою брати участь у всіх сферах життя. Тому останні 50-60 років діяльність міжнародної спільноти спрямована на привернення уваги до питання гендерної рівності. На рівні ООН прийнято Конвенцію про політичні права жінок (1952), Конвенцію про згоду на вступ до шлюбу, шлюбний вік і реєстрацію шлюбів (1962), Конвенцію про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок (1979) тощо. На четвертій Всесвітній конференції із становища жінок у Пекіні 1995 року було прийнято Пекінську декларацію і Платформу дій. Гендерна рівність визнається міжнародної спільнотою як цінність, яку слід досягнути задля справедливості та суспільного розвитку.
Європейська спільнота також на рівні залучена до відповідного міжнародного процесу. Права людини, демократія та верховенство права заявлено як основні цінності для Європейського Союзу. Хоча ЄС досягнув позитивних результатів із захисту прав людини, робота в цьому напрямку продовжується.
Хоча велика політика залишається малодоступною для жінок сферою, боротьба за владний ресурс дедалі більше врізноманітнюється. Серед механізмів підвищення участі жінок у політиці, крім гендерних квот, варто виділити запровадження державної гендерної політики, посилення громадського і міжпартійного діалогу, просвітницькі кампанії, запровадження дружнього до сім’ї робочого середовища тощо. Два ключові механізми — дія зверху і дія знизу — повинні працювати спільно і злагоджено задля позитивного результату.
Жінки в середньому по світу посідають лише 24 % місць у національних парламентах[1]. Передусім суттєві відмінності в рівні залученості жінок до великої політики помітно на регіональному міжнародному рівні[2]. Лідер — це регіон Скандинавії (Швеція — 46 %, Норвегія — 41 %, Данія — 37 %), а також країни ЄС загалом (у середньому 30 %). Хоча і в ЄС є різниця, а перед ведуть такі успішні в сенсі представництва жінок країни, як Фінляндія (42 %), Франція (41 %), Іспанія (39 %), Бельгія (38 %), Нідерланди (36 %), Італія (36 %), які контрастують з Угорщиною (13 %) і Мальтою (12 %). Найгірша ситуація в кількох азійських (Таїланд — 5 %, Шрі-Ланка — 6 %) і арабських (Ємен — 0 %, Оман — 1 %, Кувейт — 3 %) державах.
Україна наразі посідає аж 146-те місце в рейтингу (розділяючи його з такими державами в Західній Африці, як Ліберія і Сьєрра-Леоне)[3]: у нас лише 12 % жінок у Верховній Раді. Росія трішки попереду — 128-ме місце із 16 % жінок у Державній Думі. Країни колишнього соцтабору не просунулися в лідери за кількістю жінок у парламентах. Трансформаційні процеси і боротьба за важливі економічні ресурси не сприяли істотному залученню жінок у велику політику. Виділяється хіба що Білорусь, у якої 35 % і 30-те місце у світовому рейтингу, але це країна, що їй притаманний радянський спадок радше видимості парламенту як владного органа.
Загалом у світі за кількістю жінок у парламенті лідирують такі країни, як Руанда (61 %), Куба (53 %), Болівія (53 %). У чому секрет цих країн із великим представництвом жінок? Що треба зробити, щоб змінити ситуацію із залученням жінок у велику політику на краще?
Державна політика підтримки жінок втілюється насамперед через гендерні квоти як тимчасові підтримувальні дії задля збільшення кількості жінок у політиці. Квоти вважаються так званим швидким шляхом зміни політики представництва жінок. Натомість традиційніший шлях — це повільний, поступальний, покроковий, який потребує багато років, щоб змінити ситуацію.
Більше як половина країн світу запровадили законодавчі і добровільні партійні квоти.
Швеція й інші скандинавські країни — приклад покрокового, тобто повільного шляху до рівності між чоловіками й жінками в політиці. Швеції знадобилося майже 60 років, щоб переступити межу у 20 %, і 70 років для
досягнення 30 %[6]. Такий довгий період входження жінок у політику на рівні ухвалення рішень пояснюється тим, що жінки не мають таких самих політичних ресурсів, як чоловіки. Тобто потрібен певний час, щоб підготувати жінок до входження в політику і звільнити суспільство від упереджень щодо цього.
У Законі України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» (2005) у статті 3 зазначено: «державна політика щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків спрямована на: утвердження гендерної рівності; недопущення дискримінації за ознакою статі; застосування позитивних дій; забезпечення рівної участі жінок і чоловіків у прийнятті суспільно важливих рішень; забезпечення рівних можливостей жінкам і чоловікам щодо поєднання професійних та сімейних обов’язків...»[9]. У законі сказано також про те, що роботодавець зобов’язаний «забезпечувати жінкам і чоловікам можливість суміщати трудову діяльність із сімейними обов’язками» (стаття 17).
Гендерна рівність – це рівні права і можливості для жінок та чоловіків у суспільстві, рівні умови для реалізації прав людини, участі в національному, політичному, економічному, соціальному та культурному розвитку, отриманні рівних винагород за результатами праці.
В Україні, як і в цілому світі, існує дискримінація і чоловіків, і жінок. Рівність жінок і чоловіків має стати реальністю в новій демократичній Україні, яка планує ввійти до європейської спільноти. Необхідно визначати фактори, які перешкоджають жінкам досягти рівності в суспільстві, а також вживати заходи, спрямовані на протидію та унеможливлення ґендерної дискримінації.

Переглядів:2228