ЧИ ПОТРІБНА МІСТУ «РАДЯНСЬКО-ЖЕКІВСЬКА» СИСТЕМА?

24 грудня 2014

Уже котрий місяць продовжується епопея з проблемами комунального підприємства «Прилукижитлобуд». Періодично в пресі з’являються статті то про кримінальні справи, то про великі суми вкрадених грошей. При цьому без судових рішень у засобах масової інформації висуваються обвинувачення конкретним особам. У чому ж справа? У чому суть проблеми?

Комунальне підприємство «Прилукижитлобуд», котре жителі міста називають просто ЖЕКом, надає послуги з утримання будинків та прибудинкових територій. До його обов’язків входять: прибирання прибудинкових територій, обслуговування електромереж, димовентиляційних каналів, покрівель, підвалів, ліфтів, водостічних систем, освітлення під’їздів і підвалів, електропостачання ліфтів (оплата електроенергії, що витрачається на вказані потреби), поточний ремонт конструктивних елементів будівель – під’їздів, покрівель, вимощення, панельних швів у панельних будинках, водостічних систем та елементів зовнішнього упорядження будинків, тобто лавочок біля будівель, дитячих і спортивних майданчиків. Названі обов’язки повинні виконуватись із періодичністю, визначеною рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради та прописаною в договорі з власниками квартир будинків, що обслуговуються даним підприємством.

Підприємство працює, маючи в штаті в середньому 100 осіб, які протягом усього року виходять на роботу та щомісячно отримують заробітну плату відповідно до штатного розпису. Тобто якщо працівник пробув на роботі, він повинен отримати заробітну плату. При цьому не має значення, чи працівник та підприємство надало заявлену у вищевказаному договорі послугу своїм клієнтам – мешканцям будинків, чи ні. Адже кошти надходять на підприємство щомісячно, в сумах відповідно до затверджених у 2012 році тарифів. Наприклад, коли взимку, при морозах, роботи з поточного ремонту не проводяться, бо технологічно їх проведення не допускається, то працівники, які в інші пори року зазвичай виконують такі роботи, отримують заробітну плату, а послуга не надається. А влітку, коли можливо виконувати всі роботи, працівникам необхідно сходити в оплачувану відпустку відповідно до вимог чинного законодавства.

А хто хоче сплачувати за те, чого немає? Продовжує існувати стара добра «радянсько-ЖЕКівська» система, коли одні працюють, а інші постійно незадоволені роботою ЖЕКу. При цьому для держави та державних органів головне, що підприємство працює в законний спосіб і сплачує податки. Для місцевої влади добре, що є підприємство, яке можна зобов’язати виконати потрібні роботи для міста безкоштовно, бо Власником такого підприємства є територіальна громада в особі міської ради. Для пересічних мешканців добре, що є кого звинувачувати в проблемах, які виникають у житлових будинках і які повинне (!) вирішувати комунальне підприємство, бо воно отримує кошти мешканців за надання якісних послуг.

Все правильно. Але коштів мешканців вистачає лише на утримання працівників і сплату податків. А от для надання послуг відповідної якості потрібно закупити якісний матеріал, придбати пальне, запчастини до застарілої техніки, при цьому вписатись у дотендерну суму, тобто в 99,9 тисячі гривень по кожному виду матеріалів, при постійному збільшенні цін, і при цьому не піднімати тарифи на послуги.

Як це зробити? В інших містах України уже не перший рік існує практика найму на виконання певних видів робіт, що входять до послуги з утримання будинків та прибудинкових територій, підрядних підприємств. Це дає змогу звільнити комунальне підприємство від необхідності постійного утримання працівників, які виконують сезонні роботи; зменшити кількість адміністративного персоналу, що оптимізує витрати на надання послуги; не проводити тендери для закупівлі матеріалів, бо роботи виконуються з матеріалів підрядника; зменшити податкове навантаження по сплаті податку на додану вартість.

Подібну практику частково перейняло і КП «Прилукижитлобуд». Ще з 2007 року технічне обслуговування ліфтів у міських багатоповерхівках виконує підрядна організація, яка має відповідну ліцензію. У 2 півріччі 2013 року на виконання робіт із поточного ремонту покрівель із рулонних матеріалів було найнято два підприємства з Києва та Луганська, виконано робіт на 404,4 тисячі гривень.

До речі, у Статуті підприємства дійсно є вимога погодження з Власником об’єднання своєї господарської діяльності з іншими суб’єктами господарювання. Тільки чомусь попереднє керівництво не погоджувало таких питань із міською радою. Бо за іншим пунктом Статуту, який, до речі, затверджували ті ж депутати міської ради, підприємство може діяти самостійно.

У 2014 році підприємством укладені з новоствореними місцевими підприємствами договори на виконання робіт із поточного ремонту покрівель із рулонних матеріалів, ремонту панельних швів та на прибирання частини прибудинкових територій. Визначені договорами роботи виконані, про що є акти виконаних робіт. Виконано робіт на 1050,6 тисячі гривень, із них ремонт покрівель – 538,6 тисячі, ремонт панельних швів – 105,8 тисячі, прибирання прибудинкових територій 406,2 тисячі гривень.

Підрядні підприємства дійсно є новоствореними. Більше того, до одного з них переведено двірників комунального підприємства «Прилукижитлобуд», які й до цього часу там працюють. Кількість двірників підприємства відповідає нормам, що встановлені для прибирання площі, визначеної згідно договору. Вони офіційно працевлаштовані, отримують заробітну плату та мають усі соціальні пільги, встановлені законодавством. І що поганого в тому, що в місті з’явився новий суб’єкт господарювання, якщо він діє в законодавчій площині?

Що відбулося внаслідок виконання робіт і надання послуг підрядними підприємствами? По перше, вирішена проблема можливості надання послуги з ремонту покрівель, бо з червня КП «Прилукижитлобуд» отримало заборону на проведення робіт із газовими балонами, що за технологією застосовуються при ремонті покрівель із м’яких рулонних матеріалів.

Тобто в найкращий час для ремонту покрівель, а саме влітку, підприємство повинне було призупинити виконання робіт і не реагувати на звернення мешканців щодо ремонту покрівель. Тому терміново було укладено договір на виконання таких робіт із іншим підприємством, яке може виконувати ці роботи. Ремонти покрівель виконувалися включно по листопад 2014 року. І навіть такі великі обсяги виконаних робіт не змогли задовольнити повністю всіх мешканців, котрі звертались до КП «Прилукижитлобуд» з приводу ремонту покрівель, що протікають.

Щодо необхідності проведення тендерної процедури при визначенні виконавця робіт із поточного ремонту покрівель і ремонту панельних швів, то, згідно з наказом Мінекономіки від 26. 07. 2010 року №921 «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі», предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 20 і 27 частини першої статті 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» та на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010.

Слід зазначити, що в контексті законодавства з питань державних закупівель поточний ремонт належить до послуг, тоді як капітальний ремонт відноситься до робіт. При цьому капітальний ремонт передбачає обов’язкову наявність проектно-кошторисної документації, тоді як поточний ремонт можна проводити на підставі дефектних актів. Пункт 2.2. вищезазначеного Порядку визначає, що «Під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за об’єктами будівництва на основі Правил визначення вартості будівництва ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013.» Отже, тендерна процедура повинна проводитися при наданні послуги з поточного ремонту на суму, що перевищує 100 тисяч гривень по кожному житловому будинку, який і є окремим об’єктом будівництва. Фактично вартість наданої послуги з поточного ремонту по кожному будинку не перевищує дотендерну суму.

Щодо якості наданої послуги, то тут визначальною повинна бути думка експертів із будівництва. Якщо ж є мешканці, незадоволені якістю ремонту покрівлі, що проводився в поточному році, їм необхідно звернутися до КП «Прилукижитлобуд», і виконавець робіт буде зобов’язаний усунути недоліки.

Тепер щодо використання бюджетних коштів, які за рішеннями міської ради були передані КП «Прилукижитлобуд» на поповнення Статутного фонду підприємства. За своєю економічною та господарською суттю, коли Власник надає кошти на збільшення Статутного капіталу підприємства, то він набуває більших корпоративних прав у цьому підприємстві. А кошти, що надійшли на підприємство, можуть направлятися як на капітальні, так і на поточні видатки. Бо це вже кошти підприємства, а не бюджету. І законодавство України, зокрема Господарський кодекс України, не містить обмежень щодо використання коштів Статутного капіталу суб’єктами господарювання.

КП «Прилукижитлобуд» зазначені кошти були направлені на виконання ремонтів ліфтів і конструктивних елементів будівель, у тому числі й покрівель, і панельних швів. Таким чином, підприємство кредитувало мешканців житлових будинків, для яких вартість поточного ремонту перевищує щорічну суму надходжень по будинку на виконання вказаних робіт. У подальшому мешканці сплатять згідно тарифу, і кошти повернуться на підприємство.

До речі, про кредити. Є таке поняття, як податковий кредит по податку на додану вартість. Мабуть, не всі жителі міста знають, що відповідно до податкового законодавства України кошти, які отримує житлово-комунальне підприємство як плату за послуги, підлягають оподаткуванню податком на додану вартість. Це означає, що з кожної сплаченої мешканцями гривні підприємство має сплачувати до державного бюджету 20% податку на додану вартість (ПДВ). Це становить 17 копійок, а на послуги направляється решта, тобто 83 копійки.

При використанні в процесі надання послуги придбаних матеріалів чи послуг підприємство отримує податковий кредит на суму податку, що є у вартості куплених матеріалів чи послуг. При використанні власних трудових ресурсів підприємство не має права на податковий кредит. А отже, 20% ПДВ сплачується. А при виконанні робіт підрядними підприємствами, тобто тими, що виконують роботи за договорами, на суму, яка дорівнює 20 відсотків коштів, сплачених виконавцю за виконані роботи, підприємство має змогу менше сплатити податку на додану вартість, тобто отримує податковий кредит. Дані кошти повертаються підприємству та використовуються на надання послуги.

Розглянемо вищезазначене на порівнянні деяких показників травня та жовтня 2014 року. За прибирання прибудинкової території щомісячно мешканці сплачують комунальному підприємству «Прилукижитлобуд» 172,5 тисячі гривень. Із отриманих коштів 20%, що складає 28,8 тисячі гривень, необхідно сплатити до бюджету як податок на додану вартість.

На надання послуги залишається 143,7 тисячі гривень, бо при використанні трудових ресурсів підприємство не має права на податковий кредит. Цю ситуацію вдалося змінити при укладанні договору на виконання робіт із прибирання з іншим підприємством. За умовами договору підприємство-підрядник обслуговує 184685,4 кв. м прибудинкової площі, що становить 55% території, яка обслуговується. Витрати з послуги на прибирання для підприємства склали у травні 158 тисяч, у жовтні – 160,4 тисячі гривень.


Дохід,

тис. грн.

Податкові зобов’язання по ПДВ,

тис. грн.

Витрати,

тис. грн.

Податковий кредит по ПДВ,

тис. грн.

До сплати ПДВ,

тис. грн.

Травень

143,7

28,8

158,0

0

28,8

Жовтень

143,7

28,8

160,4

13,9

14,9

Як видно, підприємству вдалося зберегти майже 15 тисяч гривень. Загалом, враховуючи виконані роботи на 1050,6 тисячі гривень, КП «Прилукижитлобуд» отримало податковий кредит на 175,1 тисячі, а отже, може використати ці кошти на надання послуг.

Крім економічної вигоди для підприємства, залучення підрядного підприємства для надання послуги з прибирання прибудинкової території несе економічну вигоду і для мешканців багатоповерхівки. До прикладу, для мешканців схожих будинків у в/м 12 (№94 та №96), тариф за прибирання для яких рівнозначний і становить 31 копійку (без ПДВ), фактична вартість послуги склала:


Плановий тариф,

грн. на 1 кв. м

Фактичні витрати,

грн. на 1 кв. м

Виконавець робіт із прибирання прибудинкової території

Травень-2014

Жовтень-2014

в/м 12, №94

0,31

0,35

0,40

КП «Прилуки-житлобуд»

в/м 12, №96

0,31

0,40

0,28

ТОВ «Рембудсервіс-Прилуки»

Чому так відбувається? Бо в КП «Прилукижитлобуд» крім робітників, які безпосередньо надають послугу, є ще персонал, що послугу не надає, але без нього не може працювати комунальне підприємство. Він потрібен для виконання функцій управління господарською діяльністю підприємства та дотримання законодавчих вимог держави. Це керівник, інженери, бухгалтери, паспортисти та працівники абонентського відділу. До речі, на кожному комунальному підприємстві є свій відділ по роботі з абонентами, у якому задіяні від 4 до 8 осіб. Витрати на утримання такого персоналу, а також адміністративних будівель і транспорту підприємства, називаються накладними витратами. І чим більше послуг надає підприємство, чим більше в нього абонентів, тим більші накладні витрати підприємства. А такі витрати збільшують вартість послуги, яку безпосередньо надає підприємство. Тоді як у приватних підприємств, які спеціалізуються на одній чи двох видах робіт і послуг, накладні витрати значно менші. А отже, і вартість послуги для кінцевого споживача є нижчою.

Ще багато можна говорити про вигоди та недоліки в роботі комунального підприємства «Прилукижитлобуд», Власником якого є територіальна громада міста Прилуки в особі міської ради, а не безпосередньо депутати міської ради чи міський голова. І яким бути підприємству – радянського зразка чи сучасного, – вирішувати безпосередньо Власнику. А звинувачувати, якщо є порушення, мають право тільки відповідні правоохоронні та судові органи.

Зрозуміло одне. Без реформування житлово-комунального господарства міста в цілому неможливо обійтися, бо з кожним роком витрати прилучан на житлово-комунальні послуги збільшуються, а якість послуг не покращується. Постійно зростають бюджетні видатки на послуги з вивезення сміття, благоустрою та освітлення міста, ремонту доріг. Відповідно до законодавства проводяться тендери, визначаються переможці, а якість виконання вказаних робіт залишає бажати кращого.

Потрібен контроль громади, який буде забезпечуватися шляхом висвітлення всієї інформації на сайтах комунальних підприємств. Праця по їх створенню вже розпочата відповідно до розпорядження міського голови від 16 грудня 2014 року №329 «Про створення та функціонування офіційних веб-сайтів комунальних підприємств міської ради», яким у місячний термін зобов’язано керівників виконати цю роботу.

Дмитро Барнаш,

Прилуцький міський голова

Переглядів:138