Про зміни до Закону України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” та про порядок списання багатоквартирних будинків

08 липня 2016

У 2016 році на мешканців багатоквартирних будинків чекає багато змін. 14 червня Верховна Рада ухвалила в цілому проект закону про внесення змін до статті 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (№ 4680). Таке рішення підтримали 259 депутатів.

Після 1 липня 2016 має відбутися перехід від послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій до послуг з управління багатоквартирними будинками та такий перехід може тривати до 6 місяців, законопроектом передбачається, що для забезпечення безперервності належного обслуговування багатоквартирних будинків, до моменту визначення управителя, їх обслуговуватимуть попередні виконавці послуг, тобто так звані ЖЕКи. Закон не передбачає припинення діяльності ЖЕКів. Він надає можливість співвласникам змінити обслуговуючу компанію, дає право обрати хто управлятиме будинком. Тож рішенням зборів, власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть обрати нового управителя або ж передати будинок в управління ЖЕКу.

Також законопроектом пропонується надати співвласникам право в будь-який момент розірвати договір з призначеним на конкурсних засадах управителем, якщо вони визначаться із формою управління будинком. Для цього вони, не пізніше ніж за 2 місяці, мають повідомити управителя про дострокове розірвання договору.

Нагадаємо, що даний закон надає мешканцям багатоквартирних будинків право вибору організації з обслуговування власного житла та визначає три форми управління багатоквартирним будинком:

1) самими співвласниками;

2) ОСББ;

3) управляючими компаніями.

За першої форми управління співвласники можуть обрати самоуправління без створення ОСББ (юридичної особи). Тобто уповноважена особа у будинку проводитиме загальні збори і мешканці укладатимуть договори з фізичною особою-підприємцем чи компанією, яка надаватиме послуги з обслуговування будинку.

У разі якщо співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об’єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя.

Держава цим рішенням дає час для жителів, які ще не визначились, вибрати із варіантів, які запропоновані цим Законом. Звісно, люди вагаються через застарілий житловий фонд і часто незадовільний технічний стан будинків. Тому ЖЕКи рано списувати з рахунку. Переваги Жеків є у тому, що їх працівники досконально знають житловий фонд міста, його стан, проблеми та шляхи їх вирішення, мають технічні можливості, виходи на спеціалізовані комунальні підприємства та фірми. Якщо мешканців будинків влаштовують послуги Жеків, то вони можуть призначити їх управителями. З метою стимулювання до якісного обслуговування будинку, держава у Законі передбачила певні запобіжники, а саме: управління здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.

Вартість послуг з управління визначається за згодою сторін та зазначається у договорі, причому умови договору повинні відповідати умовам типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України. Договір укладається строком на один рік; якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово іншу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на наступний однорічний строк.

Звертаємо увагу, що виконання положень закону вимагає здійснення передачі багатоквартирних будинків з балансу відповідних державних та комунальних підприємств-балансоутримувачів на баланс ОСББ або управляючих компаній.

У зв’язку з цим, Кабінет Міністрів України ухвалив постанову від 20 квітня 2016 року № 301 “Про затвердження Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків”. Цією постановою затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків та форму Акту про списання багатоквартирного будинку з балансу.

Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків:

1. Списанню з балансу підлягають будинки, у яких є приміщення приватної форми власності.

2. Списання з балансу організовує балансоутримувач.

3. Списання з балансу може ініціювати особа(и), якій(им) на праві приватної власності належить(ать) приміщення у такому будинку. У цьому випадку балансоутримувач розпочинає процедуру списання протягом 10 робочих днів з дня отримання відповідного повідомлення та документів, що підтверджують належність особі/особам цього/цих приміщення/приміщень на праві приватної власності.

4. Списання будинку з балансу здійснюється балансоутримувачем на підставі прийнятого ним розпорядчого документа (наказ, розпорядження).

5. Про прийняття розпорядчого документа інформують співвласників багатоквартирного будинку. Шляхи інформування: розміщення на офіційному веб-сайті балансоутримувача та в кожному конкретному будинку (оголошення на інформаційних стендах у під’їздах будинків та біля них).

6. Для списання утворюється комісія у складі не менше 5 осіб. Склад комісії затверджується розпорядчим документом. До складу включаються представники балансоутримувача (один з них очолює комісію), представники виконавця послуг з управління або з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, уповноважена особа (особи) від співвласників багатоквартирного будинку за її (їх) згодою.

7. Кандидатури для включення до складу комісії подаються протягом 5 робочих днів з дня отримання запиту. У разі не надсилання балансоутримувачу кандидатур, склад комісії визначається ним самостійно.

8. Комісія проводить огляд багатоквартирного будинку і фіксує його технічний стан. Комісія може використовувати технічну документацію, а також дані бухобліку щодо цього будинку.

9. За результатами їх роботи складається акт про списання згідно з відповідною формою, який підписується усіма членами комісії та затверджується балансоутримувачем. Після чого процедуру списання завершено.

10. Процедуру списання треба завершити не більше як через два місяці з дня прийняття розпорядчого документу.

11. Якщо у списаному будинку окремі квартири та/або нежитлові приміщення не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстроване, такі приміщення приймаються на баланс балансоутримувача, а право власності на них реєструється в установленому законом порядку.

На даний час проблема у тому, що досі у другому читанні не прийнятий закон «Про житлово-комунальні послуги». Через це не вистачає приблизно 16 нормативних актів, які необхідні для налагодження роботи управителів житла. Зокрема, дотепер немає тексту типового договору, який би укладали співвласники багатоквартирних будинків для управління, утримання та обслуговування будинку. Нема і Порядку проведення конкурсів органами місцевого самоврядування із визначення управителів для будинків.

Ознайомитись із Законом України “Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку”, з формою протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку, з порядком зберігання протоколів зборів співвласників багатоквартирного будинку можна на офіційному веб-сайті Міністерства (http://www.old.minregion.gov.ua).

Заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, Руслан КОТЛЯР

Переглядів:120