Офіційне роз’яснення для депутатів міської ради щодо проєктів рішень з харчування та перевезення дітей шкільного віку

19 січня 2023

Законодавчими актами України передбачено повноваження, надані безпосередньо Засновнику, яким є міські/сільські/селищні ради. Серед таких повноважень, що покладені на депутатів другий рік, - встановлення вартості харчування в закладах освіти. Для організації надання послуги з харчування депутати зобов’язані ухвалити ряд рішень (а не одне!): про організацію харчування в закладах освіти, про особливості харчування сніданками учнів 1-4 класів, про надання пільг з харчування окремим категоріям дітей, які виховуються в родинах, що потребують додаткової уваги, підтримки та соціального захисту з боку вже не держави, а громади. Таким чином, за своєю суттю це різні проєкти рішень.

Деталізуємо ще раз зміст кожного з рішень, що стосується порушеного й активно спекульованого питання.

Обрахунок вартості харчування вже другий рік поспіль здійснює робоча група, до складу якої входять спеціалісти управління освіти, відділу економіки та юридичного відділу, фінансисти. В Україні в 2021 році змінився нормативний документ - порядок організації харчування, проте методики обрахунку вартості харчування до зміненого порядку не розроблено. Саме тому обрано такий підхід до роботи в цьому напрямку: члени робочої групи визначають перелік продуктів, які входять до складу чотиритижневого меню в закладах (цей список містить понад 75 найменувань), проводять моніторинг цін на продовольчому ринку та в мережевих магазинах міста Прилуки, аналізують вартісь продуктів на електронних закупівельних майданчиках та встановлюють середню вартість продуктів. Позатим, ураховуючи рецептурні рекомендації, визначаються з орієнтовним меню, додають до цього імовірні витрати, які матиме надавач послуги з харчування. Таким чином обраховано вартість шкільного меню, яка оприлюднена на офіційному сайті Прилуцької міської ради й про яку надано роз’яснення в соціальних мережах, у газеті територіальної громади «Град Прилуки», на місцевому телеканалі.

Декілька слів про аналогії та порівняння з іншими громадами, особливо із сільськими, до яких апелюють деякі місцеві обранці. Спосіб організації харчування у всіх громадах різний: десь послугу надає переможець тендерних процедур на умовах аутсорсингу чи кейтерингу, а в якихось громадах, це якраз і стосується сільських/селищних, кухарі введені в штат закладу освіти, тому придбаваються для харчування лише продукти, а не послуга. Тому й ціна, обрахована з вартості самих продуктів, без витрат, може бути і 30, і 25 гривень.

Завершуючи тему з порівняннями, звертаємо увагу, що в Чернігові вартість сніданку для 1-4 класів передбачалася до 41 грн, у Ніжині – 40 грн, у Прилуках – 39 грн. До прикладу, у західноукраїнському Червонограді вартість харчування сніданками учнів віком від 6 - 11 років заплановано до 44.50 грн,  учнів віком від 14 – 18 років – до 54.50 грн. Як зазначають фахівці, в усій Україні харчування дітей у закладах освіти зросло як мінімум на 20% у порівнянні з минулим роком. Ще раз роз’яснюємо й те, що після проведення тендеру ціна може зменшитися. З огляду на це, розуміючи соціальну значущість питання, депутати повинні відповідально ставитися до своїх заяв, прикладів і порівнянь та демонструвати громаді елементарну обізнаність, а не провокувати мешканців.

Ще одним рішенням сесії депутати затверджують умови організації харчування, де передбачають особливості використання майна харчоблоків, встановлюють відсоток батьківської плати за харчування в садках, режим харчування тощо.

У повноваженнях депутатів - ухвалити й рішення про особливості харчування сніданками учнів 1-4 класів, а саме встановити відсоток батьківської доплати (у проєкті рішення він становить 30% на рівні минулих років).

На розгляд обранців містян виноситься й проєкт рішення про харчування дітей з родин, які потребують уваги з боку громади, – учасників АТО/ОСС, з родин загиблих військовослужбовців та зниклих безвісти, ліквідаторів аварії на ЧАЕС та ін.

Своєчасне ухвалення цих рішень дає можливість управлінню освіти та фінансово автономним школам розпочати тендерні процедури на закупівлю послуги з харчування. До завершення тендеру попередній надавач послуги, на умовах додаткової 20% угоди, але керуючись новим рішенням про організацію харчування, мав би харчувати дітей. Яка з цим ситуація, депутатам відомо. Щодо минулого року, який окремі з них наводять у приклад, то нагадаємо, що діти до 24 лютого 2022 були в школах 4 дні: спочатку мали зимові канікули, тоді карантин.

Наступний коментар стосується рентабельності КП КШХ «Шкільний». Нагадаємо, що Засновником цього підприємства є Прилуцька міська рада, а власником – наша міська територіальна громада. Створювалося це підприємство, про що теж слід пам’ятати місцевим депутатам, з метою здешевлення харчування в соціально значущих закладах – лікарнях, школах та садках. Тому відповідно до фінансового плану підприємства рентабельність закладено 1 (ОДИН) %, а не 100%. До слова, фінансові плани теж є в публічному доступі.

На завершення - про перевезення дітей шкільного віку. Посадовці розробили два шляхи вирішення питання перевезення, серед яких – і відмова від талонів, і перевезення за талонною системою. Конкретні рішення знову ж таки за депутатами.

 

Переглядів:163