Психологічна підтримка асистентів вчителів ЗЗСО

10 грудня 2021

У закладах загальної середньої освіти міста Прилуки активно запроваджується інклюзивна освіта. З метою надання професійної та психологічної підтримки при комунальній установі «Прилуцький центр професійного розвитку педагогічних працівників» організовано роботу професійної спільноти асистентів вчителів ЗЗСО, яких на даний час налічується більше 30-ти осіб. Координує їхню роботу консультант Центру Тетяна Караулова.

09 грудня 2021 року в рамках семінару-практикуму «Загальні аспекти впровадження інклюзивного навчання» з фахівцями працювала психолог Центру Ірина Огорілко. Технічну підтримку у підготовці відеоматеріалів надав консультант Центру Дмитро Клугман.

Робота проводилася двома блоками. У першому блоці для асистентів вчителів ЗЗСО був відеоперегляд освітнього курсу «Чесно. Коректно. Просто: Все, що варто знати про інвалідність», розроблений Львівською ГО «Майстерня мрії». Цей відеокурс складається із восьми коротких відео лекцій в середньому по 5-6 хвилин. Кожна лекція має свою назву. Автори правдиво, коректно і просто говорять про інвалідність із власного досвіду роботи з молоддю з особливими освітніми потребами.

У ході перегляду даного освітнього курсу учасники зібрання відповідали на питання, поставлені авторами курсу, після перегляду – обговорювали його зміст.

Також асистенти вчителів ЗЗСО переглянули короткометражний мультфільм «Каструлька Анатоля» французького режисера Еріка Моншо. Автор торкається проблеми адаптації особливих дітей у суспільстві. Мультфільм йде всього 6 хвилин, але за цей час автор змушує глядачів замислитися та поглянути на проблему дітей з особливими освітніми потребами по-новому.

Фахівці з інклюзивного навчання поділилися враженнями та відчуттями після перегляду мультфільму та отримали перелік мультфільмів із коротким змістом, які висвітлюють питання людей з інвалідністю, є у вільному доступі у YouTube і які можна використовувати у практичній діяльності.

Другим блоком заходу була рефлексивна дискусія з елементами арт-терапії «Збереження емоційної рівноваги педагогів в умовах інклюзивної освіти». Асистенти вчителів за допомогою проєктивної методики «Здатність до співпереживання» визначали, чи готові вони допомагати тим, хто цього потребує.

Психолог запропонувала учасникам спробувати метод арт-терапії – розфарбовування мандал (малюнок, який складається переважно з кіл, або ж ряду геометричних форм, які вписані в коло), що допомагає заспокоїтися, переосмислити те, що відбувається, та отримати доступ до своїх внутрішніх енергетичних ресурсів.

Поділившись враженнями від того, що відбувалося під час розфарбовування мандал, асистенти вчителів відмітили, що обрані ними улюблені колірні поєднання викликали позитивні емоції; симетричний малюнок з чітким центром давав відчуття балансу та гармонії; дрібні штрихові рухи кисті знижували емоційну напругу. Мабуть, особливо цінним при розмальовці мандали було відчуття повернення в дитинство, коли все було простіше і зрозуміліше.

Арт-терапія з розфарбовування мандал була поєднана з музикотерапією.

Асистенти вчителів не тільки поглибили свої знання з питань інклюзії, але й прийшли до думки, що для їхньої професії важливими є емоційна компетентність та ресурсний підхід як форма вияву психологічної компетентності, що дає змогу залишатися емоційно свідомими і приймати зважені рішення впродовж дії емоційно виснажливих факторів у професійній діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

Переглядів:165