У разі якщо житло споживача зруйновано внаслідок ведення воєнних дій плата за комунальні послуги не нараховується

08 листопада 2022

У разі якщо житло споживача зруйновано внаслідок ведення воєнних (бойо- вих) дій і, відповідно, комунальні послуги та послуга з управління багатоквар- тирним будинком з цих причин споживачеві не надаються (не надавалися), плата за ці послуги не нараховується.

Згідно із статтею 7 Закону № 2189 споживач має право на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористан- ня (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житлово- му приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб по- над 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг.

Таким чином, споживачі, які тимчасово залишили свої домівки, можуть ско- ристатися своїм правом за умови надання виконавцю послуг з централізова- ного водопостачання та водовідведення, постачання гарячої води, поводження з побутовими відходами заяви та довідки з тимчасового місця проживання, лікування, проходження військової служби, довідки про взяття на облік вну- трішньо переміщеної особи.

З метою оперативної комунікації, споживачі можуть надсилати відповідні за- яви на адресу виконавців за допомогою засобів електронного зв’язку.

Споживачі, які вимушено покинули свої домівки, можуть ознайомлюватися із процедурою оплати послуг на вебсайтах підприємств (виконавців послуг).

Відповідно до статті 8 Закону № 2189 виконавець комунальної послуги зо- бов’язаний без додаткової оплати надавати споживачу в установленому зако- нодавством порядку необхідну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок на- дання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості та іншу інфор- мацію, а також інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на кому- нальні послуги відповідно до законодавства.

Більшість підприємств (виконавців послуг) передбачають для своїх спо- живачів можливість користуватися особистим кабінетом, з допомогою якого можна слідкувати за усіма процесами, що відбуваються з рахунками, оплачу- вати та завантажувати історію оплат, сформувати довідку про стан особового рахунку, оформити розсилку електронних квитанцій та дізнатися про те, як здійснюється нарахування за надану послугу.

Важливо!

Положення статті 7 Закону № 2189:

  • не поширюється на випадки коли у споживача наявні прилади обліку води, оскільки у такому випадку обсяг спожитих послуг з централізованого водо- постачання та постачання гарячої води фіксується згідно із показниками при- ладів обліку (відповідно і нараховується оплата за ці послуги). При цьому, на- казом № 61 внесено зміни до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, визначивши особливості розподілу комунальних послуг під час дії воєнного стану в Україні, зокрема застосуван- ня коригуючого коефіцієнту, що враховує зміну споживання та надання кому- нальних послуг в населеному пункті на період дії воєнного стану;

  • не стосується послуги з постачання теплової енергії, оскільки навіть при відсутності споживача у приміщенні, його домівка (житлове приміщення чи квартира) опалювалися (послуга з постачання теплової енергії надавалася);

  • не стосується послуги з управління багатоквартирним будинком, оскіль- ки оплачуючи дану послугу власники (співвласники) беруть участь в утриман- ні спільного майна, що їм належить, та зобов’язанні згідно із законодавством відшкодовувати витрати, пов’язані з утриманням багатоквартирного будинку. Споживачі послуг з управління багатоквартирними будинками мають оплачу- вати ці послуги, якщо вони фактично надаються управителем для відповідного будинку.

Якщо ж послуга з управління багатоквартирним будинком надавалася не- відповідної якості (не в повному обсязі), управитель зобов’язаний здійснити споживачам перерахунок розміру плати на умовах та у строки, визначені По- рядком № 482.

За наявності спірних питань необхідно звертатися безпосередньо до вико- навця послуги/управителя багатоквартирного будинку (сторони договору про надання відповідної послуги) або ж органу місцевого самоврядування, на те- риторії якого надаються ці послуги.

Щодо стягнення заборгованості, нарахування громадянам штрафів чи пені за невчасну оплату комунальних послуг, а також припинення надання таких послуг в умовах воєнного стану.

Постановою № 206 до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється:

  • нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нараху- вань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчас- не та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;

  • припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.

Постанова Уряду № 206 застосовується з 24 лютого 2022 року.

Також Верховною Радою України прийнято Закон № 2456, яким передбаче- но, що у період дії воєнного стану зупиняється вчинення виконавчих дій у ви- конавчих провадженнях з виконання рішень про стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово-комунальні послуги в територіальних громадах, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебу- вають чи перебували у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тим- часово окупованих територій України, або якщо стягнення за житлово-кому- нальні послуги здійснюється щодо нерухомого майна, яке є місцем постійного проживання такої фізичної особи і було знищено або пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій.

 

 

Переглядів:102