16 березня 2023
Сьогодні великий громадянський фронт діє в Україні, закриває життєво важливі запити, допомагає людям, яким вдалось евакуюватись, і які залишаються в зонах бойових дій, забезпечує для них гуманітарну, правову та психологічну підтримку. Ініціатив небайдужих більшає, розуміння, що роботу можна і потрібно робити більш ефективно, мотивує активістів реєструвати свої громадські організації.
Як наразі виглядає цей процес, які ключові перешкоди в реєстрації ГО в умовах воєнного стану для EUProstir поділились представники команди УНЦПД, зокрема, Дмитро Мазурок, координатор проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства”, та Юлія Панура, консультантка з питань оподаткування ОГС та благодійної діяльності.
Варто звернути увагу на те, що документи підписуються із використанням електронного цифрового підпису.
На період дії воєнного стану в Україні, доступ до ресурсу https://usr.minjust.gov.ua/ тимчасово припинено.
Отримати витяг з ЄДР можна, скориставшись одним із сервісів, які мають доступ до АРІ ЄДР: Oпендатабот, YouControl.
Державна реєстрація благодійних організацій відбувається за аналогічною процедурою. З тією різницею, що заявник може звернутись не тільки до державних реєстраторів-посадових осіб Міністерства юстиції, а й до Центрів надання адміністративних послуг.
Так, Мінцифри створило онлайн мапу, що показує працюючі ЦНАПи. На мапі можна знайти найближчий відкритий центр, дізнатися графік його роботи та контактний номер. Для цього на смартфоні або комп’ютері потрібно перейти за посиланням, обрати на мапі свою область та зі списку потрібний населений пункт.
Посадова особа Мінʼюсту проводить перевірку електронного цифрового підпису через офіційний веб-сайт центрального засвідчувального органу Мінцифри та завантажує результати такої перевірки до реєстру. Сама державна реєстрація проводиться після отримання у повному обсязі документів для державної реєстрації. Документи, які подані не у повному обсязі або не відповідають законодавству, не розглядаються. У такому випадку протягом трьох робочих днів заявника повідомляють електронною поштою про документи, яких не вистачає та про вимоги законодавства, які повинні бути дотримані.
Державна реєстрація громадських об’єднань та благодійних організацій є безкоштовною. П.п.6 п.1 Постанови КМУ №209 від 06.03.2022 підкреслює, що адміністративний збір не справляється за державну реєстрацію громадських об’єднань та благодійних організацій, предметом діяльності яких є надання допомоги:
В інших випадках (отримання витягу з ЄДР, внесення змін до установчих документів) сплата адміністративного збору підтверджується електронною копією (скрін-копією) відповідного платіжного документа.
Нагадуємо, діє Гаряча лінія правової допомоги для громадських об’єднань та благодійних організацій функціонує у рамках проєкту “Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України“, який з 2019 року реалізується консорціумом ОГС — Isar Ednannia, Український незалежний центр політичних досліджень, Центр демократії та верховенства права.
Гаряча лінія надає юридичні консультації та підтримує організації громадянського суспільства в таких питаннях:
Звертатись з питаннями на гарячу лінію можна телефоном: +380632347440, електронною поштою [email protected] або через сторінку у Facebook. Також корисні поради можна знайти в Довіднику громадського активіста, який містить покрокові інструкції з питань реєстрації ОГС/БО, зразки документів та приклади їхнього заповнення.
Як виглядає практика реєстрації ОГС/БО під час війни, які найбільші проблеми називають активісти та ініціативні групи, що здійснювали реєстрацію організації громадянського суспільства та благодійної організації — про це детальніше можна дізнатись в огляді EUProstir .