Шановна громадо!

24 березня 2023

Питання вартості перевезень на міських автобусних маршрутах та якості надання данного виду послуг в м. Прилуки, порушені депутатом міської ради Рожком Артемом Миколайовичем, були, є і будуть акутальними завжди не тільки в м. Прилуки, а й в інших містах та обласних центрах країни, і згадуються періодично у разі необхідності. І це зрозуміло, тому що, наприклад, в Прилуках громадським автотранспортом користуються за день в середньому близько 12 тисяч чоловік не тільки прилучан, а й мешканців Прилуцького району та гостей нашого міста.

Тому хочу коротко дати роз'яснення щодо поставленних у публікації питань:

 

І. Щодо вартості проїзду.

Спочатку хочу зазначити: по-перше, що мова йде про вартість послуги, яку надають населенню підприємці – приватні перевізники, і нажаль відношення до яких громадськості вже більше 15 років залишається як до суб’єкта господарювання комунальної форми власності (про це зупинюсь трохи пізніше); по-друге встановлення вартості проїзду це не прерогатива міського голови, а спільна робота депутатів міської ради, громадськості, в тому числі Громадської ради м. Прилуки і виконавчого комітету міської ради.

Дане питання регулюється:

1. Законом України «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності»;

2. Законом України «Про автомобільний транспорт»;

3. Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 №1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту».

Якщо повернутись до тарифу, затвердженого влітку минулого року, то спочатку своїм рішенням від 20.05.2022 №7 депутати включити дане питання в План діяльності Прилуцької міської ради з підготовки проектів регуляторних актів чим дозволили посадовцям розпочати роботу з оприлюднення, обговорення і затвердження нової вартості проїзду відповідно до розрахунків, наданих перевізниками.

Далі 18.07.2022 на офіційному сайті міської ради було оприлюднено проєкт рішення «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування у звичайному режимі в м. Прилуки», яким було передбачено встановлення тарифу на перевезення пасажирів у розмірі 14,00 грн. (розрахунки для громадськості були розміщені на тому ж сайті в розділі «Транспорт»).

Вартість проїзду в розмірі 15,00 грн. була визначена на засіданні Громадської ради м. Прилуки 16.08.2022 та підтримана постійною депутатською комісією з питань  соціально-економічного розвитку та  бюджету міста, розвитку інфраструктури та регуляторної політики 19.08.2022.

І останній етап: після оприлюднення та обговорення проєкту нових тарифів на проїзд протягом тридцяти календарних днів (вимога статті 9 ЗУ «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності») рішенням виконавчого комітету Прилуцької міської ради від 23.08.2022 №183 було встановлено тариф на перевезення пасажирів у м. Прилуки у розмірі 15,00 грн. Нагадаю, що до цього була вартість проїзду 5,00 грн. (рішення виконавчого комітету міської ради від 22 травня 2018 року №171); в Ніжині на той час був тариф 6 грн. 50 коп.

А тепер повернемось до питання зменшення вартості проїзду.

Щоб «запустити механізм» зменшення тарифу відповідно до цін на сьогодні і інших зауважень Артема Миколайовича мною було запропоновано виконати дві складові:

1) обов’язкове проведення зустрічі депутатів, громадськості, посадовців із перевізниками де будуть розглянуті можливі нові (зменшені) розрахунки вартості проїзду відповідно до зауважень, але із врахуванням:

- реальної заробітної плати водіїв (рекомендація фахівців ДО «Регіональний фонд підтримки підприємництва по Чернігівській області»);

- обов’язкової інвестиційної складової (вимога статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт»);

- результатів обстеження пасажиропотоку, виконаного працівниками КП «Муніципальний контроль» у вересні-жовтні 2022 року відповідно до доручення депутата міської ради Мазуренка В.Г.;

- і головне, що даний розрахунок тарифу стосується всіх верств населення від школяра до пенсіонера. Пояснюю: у разі введення організатором перевезень пільгового тарифу чи безкоштовного проїзду, відповідно до статті 31 ЗУ «Про автомобільний транспорт», перевізник має право на отримання компенсації різниці до затвердженого загальноміського тарифу.

2) затвердження депутатами міської ради рішення про включення даного питання в План діяльності Прилуцької міської ради з підготовки проектів регуляторних актів на 2023 рік (вимога статей 7, 32 ЗУ «Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності»). До речі проєкт даного рішення оприлюднюється на офіційному сайті міської ради з 09.11.2022 року.

Тобто необхідно пройти всі етапи, які були перераховані вище.

 

Цікавий той факт, що тариф на перевезення пасажирів на приміських, міжміських, міжобласних автобусних маршрутах (на відміну від міських), відповідно до чинного законодавства України є вільним, тобто встановлюється перевізником самостійно, не погоджуючи його з органами влади, і який регулюється тільки ринковими взаємовідносинами.

 

Додаткова інформація для роздумів.

Рішенням виконавчого комітету від 11.10.2022 №230 було затверджено дві важливі вимоги до громадського автотранспорту: 1) використання на міських маршрутах автобусів загальною пасажиромісткістю не менше 25 чол.;

2) використання на маршрутах в напрямку центральної міської лікарні автобусів, пристосованих для перевезення людей з інвалідністю.

Дану вимогу доведеного до кожного перевізника і попереджено про її виконання в термін не більше ніж 1 рік з часу припинення військового стану в Україні.

Хочу зазначити, що при існуючому тарифі на проїзд перевізниками протягом останнього кварталу минулого року придбано автотранспортні засоби, які відповідають вимозі по пасажиромісткості: 3 автобуси РУТА, 2 автобуси I-VAN, 1 автобус Богдан, які на даний час вже використовуються на міських маршрутах.

Крім того частина перевізників, розраховуючи на можливу фінансову стабільність зі сторони міської влади, хоче взяти участь в державній грантовій програмі «єРобота» для отримання допомоги від держави в розвиток своєї справи.

Також існуючий тариф дає реальну можливість впровадити на міських маршрутах автоматизовану систему обліку оплати проїзду (валідаційну систему) та систему GPS-контролінгу протягом півроку після завершення військового стану.

 

ІІ. Щодо контролю за дотриманням законодавства в сфері перевезення пасажирів м. Прилуки.

Інформую, що види контролю, які застосовувалися і застосовуються на міських автобусних маршрутах загального користування, можна розділити на три складові:

1) державний контроль у сфері автомобільного транспорту – здійснюється Відділом державного нагляду (контролю) в Чернігівській області щомісяця;

2) контроль за додержанням перевізниками вимог Правил благоустрою території м. Прилуки – здійснюється працівниками КП «Муніципальний контроль»;

3) контроль за додержанням перевізниками вимог договору на перевезення пасажирів «успішно» був припинений депутатами міської ради, які своїм рішенням від 28.01.2016 №4 ліквідували посаду спеціаліста з транспорту, у функціональних обов’язках якого були повноваження притягувати до відповідальності перевізників за порушення умов договору в тому числі за:

- невиконання розкладів руху (недотримання інтервалів руху) або відхилення від схеми маршруту автобусів;

- користування засобами зв’язку, тримаючи їх у руці, водієм під час руху транспортного засобу ;

- у разі самостійного збільшення/зменшення Перевізником кількості транспортних засобів, зміни їх класності чи пасажиромісткості без згоди Організатора;

- паління водія/кондуктора в салоні (кабіні) автобуса – 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- безпідставну відмову у пільговому проїзді;

- випуск на лінію автобуса, в якому з вини Перевізника не працює система GPS-моніторингу або відсутні засоби GPS-моніторингу, з дати, яка буде визначена наказом Організатора;

- відсутність екіпіровки в салонах автобусів відповідно, передбаченої законодавством України;

- роботу водія та/або кондуктора на маршруті в одязі, який не відповідає критеріям, визначеними Організатором;

- порушення санітарного та естетичного стану автобусів (наприклад, наявність залишків внутрішньої та зовнішньої реклами або екіпіровки, явні пошкодження сидінь, підлоги тощо) та ін.

Пояснення: навіщо нам даний працівник, якщо в нас є КП «Муніципальна поліція» (стара назва). При цьому включити даний напрямок в статут вищезазначеного комунального підприємства забули.

До речі в м. Ніжині по даному напрямку існує цілий відділ транспорту та зв’язку в структурі УЖКГ.

 

Щодо не розірванням договорів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах із перевізниками у зв’язку із їх невиконанням останніми хочу зазначити, що це здійснюється постійно.

Два приклади:

1) останнє розірвання було здійснено відповідно до рішення виконавчого комітету від 06.09.2022 №195 із перевізником, який працював на маршруті №14 «Івушка – Дослідна», у зв’язку із невиконанням ним п. 2.13 наказу Міністерства транспорту і зв’язку України від 07.05.2010  №278 «Про затвердження Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту». Як наслідок рух автобусу на даному маршруті станом на сьогодні не відновлено – немає бажаючих.

2) інший приклад: мною, відповідно до рекомендацій Антимонопольного комітету України від 02.08.2021 року та у зв’язку із порушенням перевізниками умов договору на перевезення пасажирів, а саме самовільним встановленням вартості проїзду в розмірі 9,00 грн. 28.09.2021 року було унесено на розгляд виконавчого комітету проект рішення «Про розірвання договору на перевезення пасажирів» одночасно із десятьма перевізниками-порушниками. Але члени виконавчого комітету не підтримали даний проект рішення, мотивуючи необхідністю розгляду даного тарифного питання спочатку депутатами міської ради.

 

Не хочеться залишити без уваги коментар до публікації Рожка А.М. про забезпечення перевезень комунальними автобусами.

Коротко зазначаю, що це питання періодично озвучується депутатами міської ради починаючи з 2014 року – року припинення діяльності АТП-17407.

Для вирішення даного питання потрібна тільки політична воля депутатського корпусу та розуміння вартості даної «іграшки» не тільки в напрямку придбання автотранспорту, а й щорічного виділення коштів із міського бюджету для покриття прогнозованих збитків від даного виду діяльності комунальним підприємством.

До речі даний напрямок вже передбачений в статуті комунального підприємства «Послуга» (пункт 2.19), остання редакція якого затверджена рішенням міської ради від 25.10.2019 №15.

Кількість автобусів, яка необхідна від 4 до 10 одиниць. Управлінням житлово-комунального господарства вже подана заявка до Проекту ООН на отримання громадського автотранспорту в кількості 11 одиниць, а саме:

  • автобус: РУТА-25 – 2 од.;

  • Богдан А061 – 2 од.;

  • AtamanА092Н6 – 4 од.;

  • шкільний автобус – 2 од. (на вимогу п. 5 статті 8 ЗУ «Про повну

загальну середню освіту»);

  • автобус, пристосований для перевезення людей з інвалідністю на

колясках – 1 од. для створення Соціального таксі при територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Прилуцької міської ради.

 

І на останок зазначаю, що сьогоднішній діалог є тільки частиною тих тем, які можна розглядати і обговорювати щодо розвитку сфери перевезення пасажирів. Сюди можна добавити і питання, картки прилучанина, розвиток інфраструктури перевезення пасажирів, оновлення мережі та схем руху громадського автотранспорту (згадаємо співпрацю із даного напрямку у 2018 році із Харківським Національним автомобільно-дорожнім університетом), руху деяких «хитрих» приміських маршрутів, перевезення школярів, тощо.

 

Також хочеться сказати, що дуже неприємно, коли одні підприємці вказують іншим підприємцям міста як необхідно вести їм бізнес в умовах сьогодення і за якою вартістю надавати послуги населенню.

 

Дякую всім за не байдужість та активну громадянську позицію.

 

Заступник міського голови Олександр Сивенко

 

Переглядів:155