Пасажирські перевезення в області: реалії і сьогодення

18 червня 2014

Обласна державна адміністрація вживає всі заходи щоб забезпечити роботу перевізників Чернігівщини у правовому полі. Так, зокрема, кардинально змінено склад конкурсного комітету та Координаційної ради з питань організації пасажирських перевезень в області. На сьогодні до цих органів входять представники не тільки громадських організацій, які представляють інтереси перевізників, а й засобів масової інформації. На цьому наголосив директор Департаменту ЖКГ, регіонального розвитку та інфраструктури облдержадміністрації Петро Головач 16 червня під час чергового брифінгу з висвітлення проблемних питань здійснення пасажирських перевезень в області.

За його словами, започаткована практика проведення конкурсного комітету з організації пасажирських перевезень є максимально відкритою та прозорою, адже будь-хто може взяти участь у засіданні і пересвідчитися у відсутності корупційної складової. Конкурси проводяться відповідно до методики, розробленої Кабінетом Міністрів України, а переможець визначається за кількістю набраних балів. Звичайно, у конкурсах перемагають більш потужні підприємства, які мають базу для ремонту автомобілів, не менше 3-х механіків та медичного працівника за штатним розписом, а головне – можуть забезпечити безпеку пасажирів.

Проте облдержадміністрація несе відповідальність лише за проведення конкурсів та укладання договірних відносин з перевізниками на внутрішньообласних маршрутах. Нещодавно до компетенції ОДА також відносяться конкурси перевізників у м. Новгороді-Сіверському, Ніжинському та Прилуцькому районах. Внутрішньоміські конкурси проводять міські ради Чернігова, Ніжина і Прилук.

Відповідно до чинного законодавства міжобласні маршрути (Чернігів-Київ) обслуговуються ліцензіатами, які виграють конкурси в Міністерстві інфраструктури України, або Укртансінспекції, отже вплинути на вартість проїзду на таких маршрутах органи виконавчої влади не мають права.

Водночас, за інформацією Петра Головача, в області продовжуються нелегальні перевезення пасажирів, які завдають чималого клопоту як перевізникам, так і владі. І це не дивно, адже система пасажирських перевезень майже цілком знаходиться у приватній власності, а конкуренція між перевізниками дуже часто йде не у правовому полі. Посилення ж контролю за перевізниками, що працюють без укладання договорів з ОДА, призвело до справжньої «війни» між автоперевізниками, у якій можуть постраждати люди.

Заважають навести лад у сфері пасажирських перевезень і правові колізії. На думку директора Департаменту ЖКГ, регіонального розвитку та інфраструктури облдержадміністрації, така умова покарання, як конфіскація транспортного засобу суттєво б вплинула на зменшення кількості нелегальних перевезень та їх діяльність.

Іще однією найболючішою проблемою пасажирських перевезень є пільгові перевезення. Останнім часом значно зросла кількість скарг, що надходить до ОДА від пасажирів стосовно відмови у пільговому проїзді. Відповідно до Бюджетного кодексу України компенсація за пільговий проїзд окремих категорій громадян здійснюється за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, а з місцевого бюджету компенсація перевізникам проводиться в межах доведених бюджетних призначень на відповідний рік. Проте, ця сума у кілька разів менша від потреби, що призводить до неможливості повного виконання вимог ст. 37 Закону України «Про автомобільний транспорт». Загальний борг державного бюджету перевізникам за пільгові перевезення станом на 01.06.2014 року становить 2,6 мільйонів гривень.

Таким чином, більшість пільгових перевезень здійснюються перевізниками за власний кошт, без отримання компенсації за надані послуги. Зважаючи на це, обласна державна адміністрація звернулась до Міністерства інфраструктури України з проханням вирішити вказане питання, зокрема шляхом запровадження адресної грошової допомоги.

Переглядів:137